sobota, 24 września 2011

Dla Klasy III D: tematyka lekcji poniedziałkowej


Jak zapewne pamiętacie, wychodzimy w poniedziałek na specjalnie przygotowana lekcje do Osiedlowego Klubu Kultury na Malborskiej 98.
Widzimy się w szatni na przerwie o 9:35. Wracamy na lekcję na 11:30.

Materiały, które podesłał mi organizator, zamieszczam poniżej.

















Stowarzyszenie Przyjaciół Woli Duchackiej i Osiedlowy Klub Kultury Wola Duchacka Wschód organizują lekcje o Edwardzie Heilu, przy okazji kończącej się wystawy dokumentującej życie i działalność komendanta krakowskich Szarych Szeregów. 

W lekcji uczestniczą Roman Heil, syn bohatera i Janina Ogrodnik, instruktorka żeglarstwa, prezeska Uczniowskiego Klubu Żeglarskiego Horn. 
Na wystawie, prezentowana jest bogata dokumentacja z  dalekich wypraw łodziami Heila z zastępem wodniackim skautów. 
Wystawa została przygotowana ze zbiorów Romana Heila i drużyny wodniackiej im. E.Heila z Przemyśla.

Roman Heil skupi się na działalności ojca w  czasie okupacji, Janina Ogrodnik opowie o żeglowaniu w nawiązaniu do wypraw E. Heila. 
Będzie też mowa o Polsce okresu międzywojennego, o harcerstwie tamtych czasów, o związkach E. Heila z Wolą Duchacką.

reklamówka wystawy:  


poniedziałek, 12 września 2011

MHK Promo



Oto sugestywny klip promujący Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Zrobiony na poziomie, pozwalający wierzyć, że osoby promujące MHK otwierają się na ludzi młodych. Obadajcie.



wtorek, 22 lutego 2011

II A - Notatka z lekcji



TURCJA
                  
Władcy
a/ Sulejman Wspaniały (1520-1566)
b/ Sułtan Mehmed IV (1648-1687)

Reformy
a/ wzmocnienie władzy sułtana
b/ reorganizacja armii

Konflikty
a/ wewnętrzny miedzy dworem, a armią
b/ wojna z Wenecją, Austrią i Rzeczpospolitą
c/ rozpad imperium 


MONARCHIA PRUSKA

 Władcy
a/ Fryderyk Wilhelm, zwany Wielkim Elektorem ( 1640 – 1688)
b/ Fryderyk I Hohenzollern ( 1701 – 1713)

Reformy
a/ militarna (Królestwo Pruskie stało się państwem o charakterze militarnym),
b/ wprowadzenie stałych podatków

Konflikty
a/ wojna północna (zajęcie Pomorza Zachodniego ze Szczecinem i wyspami Wolin oraz Uznam)


wtorek, 21 grudnia 2010

ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE - Kolejne Ciekawostki

Tym razem klimat kanadyjski - od Andżeliki Rabczewskiej z II A




















WIGILIA W KANADZIE

Kanada, podobnie, jak Stany Zjednoczone, to kraj wielonarodowościowy, w którym tradycje i kultury przenikają się wzajemnie. Ma to też wpływ na obrzędy związane ze Świętami Bożego Narodzenia.
Dodatkowo Kanada podzielona jest na część francuską i angielską, co powoduje, że kultywowane są w nich inne tradycje i zwyczaje.

W części francuskiej największą wagę przykłada się podczas świąt do wigilijnego wieczoru. Około północy, przed wyjściem do kościoła na świąteczną mszę, pod choinką umieszczany jest żłóbek -symbol narodzenia się Chrystusa. Po powrocie z kościoła rodzina zasiada do uroczystego posiłku, którego główną atrakcję kulinarną stanowi Tourtiere - mięsny placek. Na deser pojawia się Yule log – czekoladowe ciasto, mające kształt drewnianego kloca, symbolizującego brzozowe drewno, palone podczas wieczerzy w kominku, w czasach, nim do Kanady wkroczyli Francuzi.
Tego wieczoru dzieci rozpakowują prezenty,schowane w wielkich skarpetach przez Świętego Mikołaja! Jednak największe upominki muszą poczekać na otwarcie do Nowego Roku...

Kanadyjczycy zamieszkujący część angielską celebrują Boże Narodzenie w dniu następnym. Już od samego rana wszyscy są w radosnym nastroju – za sprawą prezentów, którymi się wymieniają. Następnie rodzina wybiera się na mszę, by po powrocie zasiąść do świątecznego obiadu. Zazwyczaj na stole pojawia się pieczony indyk lub wołowina, a także pudding.
Do świątecznej tradycji należy wieszanie w domu gałązek jemioły, przyozdobionych dzwoneczkami. Jemioła symbolizuje pomyślność i szczęście, którymi zostaną obdarowani przez los zwłaszcza ci, którzy się pod nią pocałują.
Inną, prawie od stu lat obecną w Kanadzie, tradycją jest tzw. bostońska świąteczna choinka.

poniedziałek, 20 grudnia 2010

ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE - Ciekawostki

Julia Stawowczyk z II A wyszukała taką oto ciekawostkę:

Każdy kraj ma swoje świąteczne potrawy. Grenlandczycy nie wyobrażają sobie świat bez kivaku. Jest to surowe mięso morskiego ptaka alki. Zawinięte w focza skórę mięso umieszcza się na kilka dni pod kamieniem. Serwowane jest gdy osiągnie odpowiednią fazę rozkładu.



niedziela, 19 grudnia 2010

ZADANIE Hołd Pruski

Uczniowie wybrali się na Rynek Główny
aby odnaleźć miejsce upamiętniające Hołd Pruski z roku 1525.

Oto potwierdzenie (wybrałem kilkanaście fotek).



piątek, 5 listopada 2010

ANKIETA VIDEO - ZADANIE Z WOS

Podaje informacje na temat zadania obowiązkowego dla klas II i klasy III B.

 Należy przeprowadzić i zarejestrować ankietę Video (kamera, aparat fotograficzny, telefon komórkowy) w jakości "wystarczającej".

Film powinien zawierać minimum 20 wypowiedzi (tzn. co najmniej 10 osób, na co najmniej 2 pytania).

Film jako całość (jeśli ktoś potrafi go złożyć) lub we fragmentach należy dostarczyć do mnie (mail lub CD-Rom).

Grupy realizujące projekt powinny liczyć 2-3 osoby, z określoną osobą lidera.


Na mojego maila lider wysyła informacje o składzie grupy, wybranym temacie i proponowanych pytaniach.
Po zatwierdzeniu - rozpoczynacie pracę.

Termin: do 22 listopada.

Uwaga:
nie można umieszczać fragmentów filmów w internecie zanim nie zostanie przeze mnie zatwierdzony.
Osoba nagrywana powinna być uprzedzona, w jakim celu jest nagrywana, i musi wyrazić na to swoją zgodę (wystarczy ustną).

Ważne: ankietę przeprowadzamy wśród młodzieży (gimnazjum, liceum, studia).


Tematy ankiet: (do wybrania jeden)

1. Społeczny odbiór (opinia) na temat wulgaryzmów w wypowiedziach młodzieży.

2. Społeczny odbiór (opinia) na temat muzyki młodzieżowej (proponowany rodzaj np. rap, rock, metal, punk itp.).

3. Społeczny odbiór (opinia) na temat graffiti (czy jest to wandalizm czy sztuka).

4. Społeczny odbiór (opinia) na temat spędzania wolnego czasu przez młodzież.

5. Społeczny odbiór (opinia) na temat wykorzystywania portali społecznościowych (NK, facebook, myspace) przez młodzież.

6. Społeczny odbiór (opinia) na temat pseudokibiców.
7. Społeczny odbiór (opinia) na temat muzyki metalowej i rockowej (np. kwestie satanizmu itp.)

8. Społeczny odbiór (opinia) na temat subkultur (np. stereotypy).


Wszelkie pytania i niejasności - droga mailową
grochowski.historia@gmail.com